Prepravný poriadok
Prepravný poriadok
PREPRAVNÝ
PORIADOK PRÍLEŽITOSTNEJ AUTOBUSOVEJ DOPRAVY
VITRANS, s.r.o.
Čl. I
Úvodné ustanovenia
1. Tento prepravný poriadok príležitostnej autobusovej dopravy (ďalej len
"prepravný poriadok") je vyhotovený v súlade a na vykonanie príslušných
ustanovení zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších
predpisov.
2. Prevádzkovateľom príležitostnej autobusovej dopravy v rozsahu podľa tohto
prepravného poriadku je VITRANS, s.r.o., Hlinené 298, 023 54 Turzovka, IČO:
55 672 094, (ďalej len "Dopravca").
3. Tento prepravný poriadok nadobúda platnosť dňa 01.09.
2023.
4. Prepravný poriadok upravuje práva a povinnosti dopravcu a cestujúcich,
podmienky prepravy osôb a batožiny a reklamačný poriadok.
Čl. II
Druh dopravy a rozsah poskytovaných
dopravných služieb
1. Dopravca v súlade s týmto prepravným poriadkom vykonáva vnútroštátnu a
medzinárodnú príležitostnú dopravu.
2. Dopravca vykonáva príležitostnú dopravu osôb na základe uzatvorenej
prepravnej zmluvy za dohodnuté prepravné.
3. Dopravca má prepravnú povinnosť a povinnosti dopravcu len voči prepravovanej
skupine cestujúcich podľa prepravnej zmluvy. Dopravca príležitostnej dopravy
nemá prevádzkovú ani tarifnú povinnosť.
4. Z príležitostnej dopravy je vylúčená preprava autobusových zásielok a
stojacich cestujúcich.
5. Vozidlá Dopravcu nie sú bezbariérové.
6. Dopravnými službami, ktoré poskytuje dopravca, sú preprava cestujúcich a ich
batožiny cestnými motorovými vozidlami, ktoré sú na tento účel typovo
schválené.
Čl. II
Objednávka dopravy
1. Príležitostná doprava sa uskutočňuje na základe objednávky dopravy.
2. Objednávku dopravy môže osoba objednávajúca dopravu (ďalej len
"Objednávateľ") uskutočniť nasledovným spôsobom:
a) odoslaním písomnej objednávky v listinnej podobe na adresu sídla Dopravcu,
b) odoslaním písomnej objednávky v elektronickej podobe na mailovú adresu
Dopravcu viktorkozak84@gmail.com
c) telefonicky na telefónne číslo Dopravcu
3. V prípade vybavenia objednávky podľa bodu 2 písm. c) je
Objednávateľ povinný najneskôr štyri pracovné dni pred požadovaným termínom
pristavenia vozidla doručiť písomnú objednávku v listinnej podobe na adresu
sídla Dopravcu alebo v elektronickej podobe na mailovú adresu Dopravcu.
4. Objednávka musí obsahovať minimálne nasledujúce údaje:
a) identifikačné údaje a fakturačné údaje Objednávateľa,
b) identifikačné údaje a fakturačné údaje Dopravcu,
c) dobu trvania dopravy a jej trasu (vrátane požadovaných zastávok),
d) dátum, čas a miesto pristavenia vozidla,
e) dátum, čas a miesto ukončenia dopravy,
f) počet cestujúcich,
g) telefonický kontakt zodpovednej osoby Objednávateľa.
5. Dopravca je povinný najneskôr do troch pracovných dní potvrdiť objednávku.
Ak Dopravca nemôže objednávku prijať, je povinný o tom Objednávateľa bez
zbytočného odkladu upovedomiť.
Čl. III
Zmluva o preprave osôb
1. Zmluvu o preprave osôb uzatvárajú Dopravca a Objednávateľ nasledovným
spôsobom:
a) podpísaním dokumentu označeného ako "zmluva o preprave" alebo obdobným
názvom, vyjadrujúcim obsahovo totožný právny úkon, v ktorom môžu byť dohodnuté
prípadné špecifické podmienky prepravy osôb odchylne od tohto prepravného
poriadku; tento prepravný poriadok je neoddeliteľnou súčasťou takejto zmluvy,
b) prijatím objednávky Objednávateľa Dopravcom v súlade s týmto prepravným
poriadkom; ustanovenia tohto prepravného poriadku v znení zverejnenom na
webovom sídle Dopravcu sa vzťahujú na každú objednávku prijatú Dopravcom.
2. Zmluvou o preprave osôb sa Dopravca zaväzuje prepraviť dohodnutú skupinu
cestujúcich a ich batožinu na dohodnuté miesto riadne a včas. Dopravca je
povinný vykonať prepravu v dohodnutom rozsahu, za dohodnutých a prepravným
poriadkom stanovených podmienok. Objednávateľ je povinný splniť dohodnuté a
prepravným poriadkom stanovené podmienky a zaplatiť za cenu za prepravu.
3. Dopravca je oprávnený požadovať od Objednávateľa úhradu zálohy na vykonanie
objednanej prepravy vo výške minimálne 30 % zo stanovenej ceny za objednanú
prepravu. Na tento účel je Dopravca oprávnený vystaviť Objednávateľovi zálohovú
faktúru, ktorú mu zašle spolu s prijatím objednávky alebo v čase, ktorý uvedie
v prijatí objednávky. Po prijatí zálohy vystaví Dopravca daňový doklad v súlade
so zákonom č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších
predpisov.
4. Neuhradením zálohovej faktúry v lehote splatnosti zmluva o preprave osôb
podľa bodu 1. tohto článku zaniká.
5. Zmluvu o preprave osôb je možné zrušiť výlučne pred vykonaním prepravy osôb
nasledovným spôsobom:
a) písomnou dohodou medzi Objednávateľom a Dopravcom alebo
b) odstúpením Objednávateľa alebo Dopravcu od Zmluvy o preprave osôb s písomným
záznamom do objednávky.
6. Dopravca je oprávnený písomne odstúpiť od Zmluvy o preprave osôb, ak:
a) Objednávateľ uhradil zálohovú faktúru len čiastočne a zostatok zálohovej
faktúry neuhradí ani na výzvu Objednávateľa,
b) Dopravca nemôže vykonať prepravu za dohodnutých podmienok,
c) Dopravca nie je z objektívnych dôvodov, nezávislých na vôli Dopravcu (vyššia
moc) schopný v dohodnutý deň a čas vykonať dohodnutú prepravu.
7. Ak Dopravca odstúpi od Zmluvy o preprave osôb podľa bodu 6. písm. b) alebo
písm. c) tohto článku, je povinný o tom Objednávateľa bez meškania upovedomiť.
8. Objednávateľ je oprávnený písomne odstúpiť od Zmluvy o preprave osôb, ak:
a) Objednávateľovi nevyhovujú Dopravcom navrhované podmienky,
b) Dopravca nezačne s dohodnutou prepravou do jednej hodiny od dohodnutého času
pristavenia vozidla.
9. V prípade odstúpenia Objednávateľa od Zmluvy o preprave osôb podľa bodu 8.
písm. a) tohto článku v lehote menej ako tri dni pred dohodnutým dátumom
začatia prepravy je Objednávateľ povinný uhradiť Dopravcovi zmluvnú pokutu vo
výške 50 % zo stanovenej ceny za prepravu ako storno poplatok, ak sa Dopravca a
Objednávateľ nedohodnú inak. Objednávateľ je povinný uhradiť aj náklady vzniknuté
Dopravcovi tým, že odvolaná preprava vyžadovala určitú prípravu a Dopravca
prípravu už vykonal. Ak bola dohodnutá preprava Objednávateľom odvolaná až po
výjazde vozidla Dopravcu na miesto jeho pristavenia alebo ak vozidlo Dopravcu
bolo na miesto už pristavené a preprava sa neuskutočnila z dôvodov na strane
Objednávateľa, je Objednávateľ povinný uhradiť popri zmluvnej pokute aj škodu,
ktorá tým Dopravcovi vznikla.
Čl. IV
Čakanie vozidla
1. Ak vozidlo Dopravcu čaká počas realizácie Zmluvy o preprave osôb,
Objednávateľ je povinný poskytnúť Dopravcovi náhradu za čakanie, ak čakanie:
a) je dojednanou súčasťou prepravného výkonu,
b) vzniklo pre nesprávne alebo nedostatočné údaje poskytnuté Objednávateľom,
c) vzniklo z príčin na strane Objednávateľa alebo cestujúcich, alebo
d) vzniklo z príčin súvisiacich s účelom a spôsobom vykonania dojednanej
prepravy.
Čl. V
Prepravné a iné náhrady
1. Ak sú splnené podmienky tohto prepravného poriadku, patrí Dopravcovi za
uskutočnené výkony prepravné.
2. Okrem prepravného Dopravca počíta hotové výdavky potrebné na uskutočnenie
prepravy alebo vynaložené z príkazu alebo v záujme Objednávateľa prepravy.
3. Výška úhrady sa stanoví dohodou medzi Dopravcom a Objednávateľom.
4. Prepravné je povinný uhradiť Objednávateľ na základe vystavenej faktúry
úhradou cez peňažný ústav alebo v hotovosti.
Čl. VI
Povinnosti a práva Dopravcu
1. Dopravca je povinný:
a) v dohodnutý dátum a čas pristaviť vozidlo s dohodnutým vybavením, v
dohodnutom nástupnom mieste a byť pripravený zrealizovať dohodnutú prepravu
osôb,
b) starať sa o bezpečnosť, pohodlie a pokojnú prepravu cestujúcich a o prepravu
batožiny,
c) postarať sa o bezpečnosť a zdravie cestujúcich a ochranu ich batožiny, o
zabezpečenie prvej pomoci a o náhradnú prepravu, ak sú účastníkmi dopravnej
nehody,
d) zabezpečiť, aby posádka autobusu alebo iné oprávnené osoby Dopravcu poskytli
cestujúcim informácie týkajúce sa podmienok ich prepravy, najmä ich práv a
povinností pri preprave, priebeh prepravy, ak ich o to cestujúci požiada; pri
uplatňovaní tohto práva je cestujúci povinný dbať na to, aby posádka autobusu
alebo iné oprávnené osoby Dopravcu neboli zaťažované nad nevyhnutnú mieru.
2. Vodič Dopravcu je povinný dodržiavať bezpečnostné prestávky podľa zákona č.
462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave v znení neskorších
predpisov. Pri meškaní nie je dovolené skracovať meškanie na úkor bezpečnostnej
prestávky.
3. Vodič Dopravcu sa počas prepravy musí správať tak, aby neohrozoval
bezpečnosť účastníkov prepravy alebo bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
4. Dopravca je zodpovedný za škodu na zdraví cestujúceho alebo škodu na
batožinách prepravovaných spoločne s ním alebo na veciach, ktoré mal pri sebe,
v rozsahu podľa § 764 Občianskeho zákonníka.
5. Dopravca je oprávnený prostredníctvom vodiča, iného člena posádky autobusu
alebo zamestnanca povereného organizáciou prepravy (ďalej len "dispečer") dávať
pokyny a príkazy cestujúcim na účel zaistenia ich bezpečnosti a plynulosti
cestnej premávky, ktorí sú povinní ich uposlúchnuť.
Čl. VII
Povinnosti účastníkov prepravy
1. Účastník prepravy je povinný:
a) správať sa tak, aby nenarúšal bezpečnú, pokojnú a pohodlnú prepravu
ostatných účastníkov, nepoškodzoval autobus a zariadenia dopravcu slúžiace
cestujúcim, neznečisťoval autobus a priestory Dopravcu určené cestujúcim a
neobťažoval ostatných účastníkov prepravy a posádku autobusu,
b) poslúchnuť pokyny a príkazy vodiča, iného člena posádky autobusu alebo
dispečera, ktoré smerujú k zaisteniu jeho bezpečnosti a bezpečnosti ostatných
cestujúcich alebo bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,
c) nastupovať do autobusu a vystupovať z neho iba na určených miestach;
nastupovať
a vystupovať možno iba na pokyn vodiča alebo iného člena posádky autobusu,
d) mať pri sebe všetky potrebné doklady na bezproblémové vybavenie, resp.
bezproblémovú kontrolu v inom štáte.
2. Účastník prepravy je povinný zdržať sa všetkého, čo by mohlo ohrozovať
bezpečnosť cestujúcich alebo bezpečnosť a plynulosť prepravy, poriadok v
autobuse alebo pôsobiť rušivo na posádku vozidla pri výkone služby alebo
spôsobiť škodu ostatným účastníkom prepravy.
Čl. VIII
Zabudnutá batožina a iné veci
1. Ak vodič Dopravcu našiel vo
vozidle po odchode všetkých cestujúcich nález (opustenú batožinu alebo inú vec,
ktorú mal cestujúci pri sebe), ktorý je možné považovať za stratený alebo
zabudnutý, alebo ak cestujúci odovzdal nález vodičovi, ktorý našiel vo vozidle,
vodič je povinný nález prevziať.
2. Ak sa cestujúci, ktorý nález stratil alebo zabudol vo vozidle, prihlási u
vodiča a nie sú pochybnosti o pravdivosti jeho tvrdenia (správne popíše nález
alebo obsah nálezu), vodič je povinný mu nález vydať s podmienkou, že cestujúci
sa preukáže osobnými údajmi (napr. občiansky preukaz, cestovný pas, vodičský
preukaz a pod.), vykoná zápis v dennom zázname o výkone vozidla (meno,
priezvisko, adresa bydliska, dátum narodenia, evidenčné číslo preukazu
totožnosti cestujúceho) a cestujúci prevzatie nálezu potvrdí podpisom.
3. Cestujúci si môže nález
vyzdvihnúť v deň straty u vodiča vo vozidle, v ďalších dňoch v sídle Dopravcu.
4. Stratené a nájdené veci podľa povahy sú uskladňované počas po dobu 30 dní.
Ak si osoba - vlastník veci nevyzdvihne ani do 30 dní odo dňa, kedy boli
nájdené, odovzdá ich Dopravca príslušnému miestnemu orgánu štátnej správy postupom
podľa § 135 ods. 1 Občianskeho zákonníka.
5. Ak je medzi nájdenými vecami občiansky preukaz, cestovný pas alebo iný
doklad, Dopravca je povinný zabezpečiť jeho bezodkladné odovzdanie najbližšiemu
orgánu Policajného zboru.
6. Osoba, ktorá si nájdené veci vyzdvihne do 30 dní po ich nájdení, je povinná
zaplatiť poplatok za každý deň uskladnenia vo výške 0,30 €.
Čl. IX
Reklamačný poriadok
1. Objednávateľ je oprávnený
uplatniť reklamáciu poskytnutých služieb u Dopravcu.
2. Reklamáciu je Objednávateľ (ďalej len "reklamujúci) povinný zaslať písomne
poštou na adresu sídla Dopravcu podľa článku I bod 2 alebo elektronicky na
mailovú adresu Dopravcu viktorkozak84@gmail.com
3. Reklamujúci je povinný uplatniť práva a nároky vyplývajúce z tohto
prepravného poriadku bez zbytočného odkladu, najneskôr do 3 mesiacov odo dňa,
kedy mal možnosť dozvedieť sa o skutočnosti, ktorá je predmetom reklamácie; to
neplatí v prípade nárokov na náhradu škody na zdraví, nárokov na náhradu škody
na batožine prepravovanej spoločne s cestujúcim alebo na veci, ktorú mal
cestujúci pri sebe, ktoré môže uplatniť priamo na súde v premlčacej dobe podľa
príslušných ustanovení Občianskeho zákonníka.
4. Reklamujúci je povinný Dopravcovi poskytnúť všetku súčinnosť potrebnú na
objasnenie reklamovanej skutočnosti. Pokiaľ odmietne túto súčinnosť poskytnúť,
Dopravca nie je povinný vykonať ďalšie preverenie reklamácie a nie povinný
ďalej skúmať oprávnenosť reklamácie.
5. Dopravca je oprávnený v rámci svojej právomoci vykonať ďalšie preverenie
reklamácie, pričom lehota vybavenie reklamácie je 30 dní odo dňa uplatnenia
reklamácie.
6. Reklamujúci je povinný v reklamácii určito, zrozumiteľne, správne a presne
uviesť reklamované skutočnosti, ktoré namieta, a reklamované skutočnosti
dostatočným spôsobom preukázať predložením relevantných podkladov, ktoré je
reklamujúci povinný obstarať na vlastné náklady.
7. Reklamácia musí obsahovať:
a) identifikačné údaje reklamujúceho, kontaktnú adresu na zaslanie vybavenia
reklamácie,
b) predmet reklamácie,
c) primerané zdôvodnenie reklamácie,
d) zoznam podkladov priložených k reklamácii a ich kópie,
e) podpis oprávnenej osoby (tento údaj sa v prípade podania reklamácie
elektronicky nevyžaduje).
8. Ak reklamácia neobsahuje náležitosti uvedené v bode 7, Dopravca vyzve reklamujúceho, aby reklamáciu doplnil v lehote nie kratšej ako 5 pracovných dní od doručenia výzvy na odstránenie nedostatkov. Ak reklamujúci v lehote určenej Dopravcom neodstráni nedostatky svojej reklamácie, Dopravca nie je povinný reklamáciu vybaviť.
9. Dopravca vydá písomný doklad o vybavení reklamácie v lehote podľa bodu 5, ktorý odošle reklamujúcemu. Písomný doklad vydá Dopravca reklamujúcemu aj vtedy, ak reklamácii nevyhovie, resp. vyhovie len čiastočne.
V Turzovke, dňa 01. 10. 2023
Viktor
Kožák
konateľ spoločnosti